10 Şubat 2013 Pazar

KALORIFER PETEKLERI ARTIK DAHA FONKSIYONEL

İklimatör adı verilen sistemle kışın ısıtan kalorifer petekleri yazın soğutma yapabilecek. Sistem, 100 metrekarelik alanı bir klimanın harcadığı enerjiyle soğutabiliyor. İklimatör, soğutma ve ısıtmanın yanı sıra evin havasını temizleme özelliğine de sahip olacak.
İklimatör, kış aylarında kullanılan kombinin yeni bir sistemle yaz aylarında da soğutma amaçlı kullanılmasını sağlıyor. Mevcut sistemde sıcak su dolaştırılan radyatörlerin yazın soğuk su dolaştırılarak kullanılmasını içeriyor. Sistem bir klima fiyatına 100 metrekarelik alanı soğutma özelliğine sahip olan sistem evdeki ve iş yerindeki yakıt maliyetlerini de azaltacak. Yaklaşık maliyeti 500 dolar olan sistemin bir ev için kurulum maliyeti bin dolar civarında olacak. Yer kaplamayacak sistem, mevcut kombi veya merkezi ısıtma sistemlerine yeni bir cihaz eklenmesiyle çalışacak.
İklimatörle ilgili hem ulusal hem de uluslar arası patent başvurusu yapıldı. Projenin tüm patent giderleri de TÜBİTAK tarafından destek kapsamına alındı. Sistemin imal edilmesi ve protipinin test ve denemeleri de ODTÜ desteğiyle yapılacak.



ALMANYA’DA SU KÖPRÜSÜ










Gördükten sonra bile, inanması zor bir mühendislik!
6 yıllık emek, 500 milyon euro maliyet, 918 metre uzunluk. İşte mühendislik denilebilecek bir proje!
Eski Doğu ve Batı Almanya’yı birbirine bağlayan ve Elbe Nehri üzerinden geçen bu kanal köprüsü, birleşim projelerinin bir parçası olarak görülüyordu. Bu köprü, Berlin’in yanında, Magdeburg şehrinde bulunuyor.
Bu fotoğraf, projenin hayata geçirildiği günden bir kareyi temsil ediyor.
Sizce köprüyü nasıl tasarlamış olabilirler?
Çeviri yaptığım kaynaktan aynen iletiyorum;
Bu köprü, sadece suyun ağırlığını kaldıracak şekilde tasarlanmış! Neden mi?
Tartışmanın kökü Arşimet Prensipleri’ne dayanıyor.
Bir kayan nesne, nesnenin ağırlığına denk bir miktar su yerinden oynatır, bir geminin her zaman, kendi ağırlığına eşit miktarda suyu yerinden oynatacağı gibi, gemi  ne kadar yüklü olursa olsun. Tabi bu durumun kabul edilebilmesi için yer değiştiren su miktarının köprüden akabiliyor olması gerekir, yani köprünün uçları açık varsayılır.